Ga voor een optimaal voorraadbeheer

Als je een webwinkel hebt wil je natuurlijk graag zo veel mogelijk verkopen. Klanten die een product online bestellen willen dit het liefst zo vlug mogelijk in huis hebben dus heb je wel een goede voorraad nodig. Voorraadbeheer optimaliseren is dus zeker aan te raden.

Optimalisatie door automatisering

Veel bedrijven werken met een voorraadsysteem waarin veel handmatig wordt ingevoerd. Dit veroorzaakt fouten maar kan ook betekenen dat je van bepaalde goederen heel veel hebt terwijl andere te weinig zijn voor de vraag die ernaar is. Om ervoor te zorgen dat je voorraadbeheer geoptimaliseerd is kun je het systeem volledig automatiseren. Dit is mogelijk met een systeem zoals Optiply. Hiermee wordt op basis van de ingevoerde data over inkoop en verkoop automatisch bepaald hoeveel je op voorraad dient te hebben.
 

Te weinig op voorraad

Te weinig op voorraad van een bepaald product kan betekenen dat je de klant teleur gaat stellen of dat hij of zij langer dient te wachten op de bestelling. Als ze ergens anders hetzelfde product wel meteen kunnen leveren zal de klant daar naartoe gaan en betekent dit minder omzet voor jouw bedrijf. Daarnaast levert een negatieve ervaring geen conversie op en keren de klanten niet meer naar jouw webwinkel terug als ze iets zoeken. 

Te veel op voorraad

Te veel op voorraad betekent een overvol magazijn met producten die niet of nauwelijks gevraagd worden. Dezelfde ruimte zou je ook kunnen benutten voor andere producten waar wel vraag naar is. 

Zorg voor de juiste voorraad

Het is derhalve zaak een zo goed mogelijk voorraadbeheer te hebben zodat je nooit nee hoeft te verkopen maar ook niet met een te vol magazijn komt te zitten. Gaat het om bederfelijke goederen dan is een overvoorraad bepaald ongunstig te noemen omdat je dan kans loopt dat ze weggegooid gaan worden na een bepaalde tijd. 

Reacties zijn gesloten.